Publicaciones sobre mi obra
2024
Hablemos de confettï. A partir de un instante radiofónico en Ibero 90.9, este texto reflexiona sobre el proyecto más reciente de Carolina Magis Weinberg
Alexis Herrera
Revista La Tempestad | septiembre 2024
¿Cómo inicia el asombro? ¿Puede una escucha atenta conducir a la revelación poética frente a lo cotidiano? ¿En qué momento un radioescucha puede convertirse en cómplice de un diálogo concebido para no durar? A decir de Salvador Elizondo la fórmula es sencilla: la crónica de un instante emerge ahí donde lo fugaz se encuentra con la memoria. “Somos parte de un espectáculo de magia recreativa”, apunta el escritor en las páginas de la más celebrada de sus novelas. Más luminoso –acaso menos severo– Paul Auster sugirió alguna vez que esta clase de cuestiones ponen en juego la relación entre el lenguaje y la experiencia. “La caída del mundo en la palabra, la experiencia que desciende del ojo a la boca”, es ahí donde a decir de Auster se revela lo poético. Una distancia de pocos centímetros que en este caso guarda relación con aquello que es enunciado en el aquí y el ahora: la voz que se transmite por medio de ondas electromagnéticas hacia un espacio abierto, infinito, danzante.
Leer el artículo completo en Revista La Tempestad
Alexis Herrera
Revista La Tempestad | septiembre 2024
¿Cómo inicia el asombro? ¿Puede una escucha atenta conducir a la revelación poética frente a lo cotidiano? ¿En qué momento un radioescucha puede convertirse en cómplice de un diálogo concebido para no durar? A decir de Salvador Elizondo la fórmula es sencilla: la crónica de un instante emerge ahí donde lo fugaz se encuentra con la memoria. “Somos parte de un espectáculo de magia recreativa”, apunta el escritor en las páginas de la más celebrada de sus novelas. Más luminoso –acaso menos severo– Paul Auster sugirió alguna vez que esta clase de cuestiones ponen en juego la relación entre el lenguaje y la experiencia. “La caída del mundo en la palabra, la experiencia que desciende del ojo a la boca”, es ahí donde a decir de Auster se revela lo poético. Una distancia de pocos centímetros que en este caso guarda relación con aquello que es enunciado en el aquí y el ahora: la voz que se transmite por medio de ondas electromagnéticas hacia un espacio abierto, infinito, danzante.
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2023
Granada Visual 20. Carolina Magis Weinberg
Revista Cubo Blanco | diciembre 2023
El punto es idea y también es forma. En él todo empieza y todo termina. El punto es condensación de espacio y también de tiempo: la forma mínima, la más sencilla, la más breve. Tiene una dimensión abstracta que es a la vez minúscula y fundacional. El punto es una idea. Pero también existe una dimensión real, tangible, con una condición material variable.
El Archivo Internacional de Confettï 1 (AIC) es un repositorio de las infinitas formas físicas que puede adquirir la idea abstracta del punto. Es un proyecto activo y cambiante, en donde el material mismo, en su propia lógica explosiva, efímera y desechable, complica la estructura y escapa constantemente de la concepción racional del archivo ordenando la fiesta.
Leer el artículo completo en Revista Cubo Blanco
Revista Cubo Blanco | diciembre 2023
El punto es idea y también es forma. En él todo empieza y todo termina. El punto es condensación de espacio y también de tiempo: la forma mínima, la más sencilla, la más breve. Tiene una dimensión abstracta que es a la vez minúscula y fundacional. El punto es una idea. Pero también existe una dimensión real, tangible, con una condición material variable.
El Archivo Internacional de Confettï 1 (AIC) es un repositorio de las infinitas formas físicas que puede adquirir la idea abstracta del punto. Es un proyecto activo y cambiante, en donde el material mismo, en su propia lógica explosiva, efímera y desechable, complica la estructura y escapa constantemente de la concepción racional del archivo ordenando la fiesta.
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2021
Against Seamlessness
Feral Fabric | Labor | diciembre 2021
"A handmade textile object is an accumulation of labor: the time that has been invested in its creation resides within it as both presence and absence.
In the moment of production—be it sewing, weaving, embroidering, knitting—every instance of interaction with a textile object implies an amount of labor: hands touching, mending, folding. In parallel, the eventual use of the textile will create the need for additional labor to bring the piece back to its original form: washing, hanging, drying, folding, and ironing. In every case, either resting as a thing in itself, or through the interactions we have with it, textiles are crossed by labor. Textiles are made by hands to be used by hands. In that consideration, even the slightest thought of associating textiles with seamlessness is impossible. If anything, handmade textiles are seamfull."
Leer el artículo completo en Febral Fabric
Feral Fabric | Labor | diciembre 2021
"A handmade textile object is an accumulation of labor: the time that has been invested in its creation resides within it as both presence and absence.
In the moment of production—be it sewing, weaving, embroidering, knitting—every instance of interaction with a textile object implies an amount of labor: hands touching, mending, folding. In parallel, the eventual use of the textile will create the need for additional labor to bring the piece back to its original form: washing, hanging, drying, folding, and ironing. In every case, either resting as a thing in itself, or through the interactions we have with it, textiles are crossed by labor. Textiles are made by hands to be used by hands. In that consideration, even the slightest thought of associating textiles with seamlessness is impossible. If anything, handmade textiles are seamfull."
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Tornaviaje: Bringing Manila Back to Manila
Feral Fabril Journal | primavera 2021
The everyday objects that surround us are a remix of times, colors, patterns, textures, origins, and sources. Everything comes from somewhere, nothing appears from outside a context.
The history of a textile is embedded within its fibers, through its threads, in the core of its weave, present in every stitch, in every layer of printed pattern, and especially present in its name.
Ingrained in my language, my Mexican-Spanish experience of the world, are a series of terms that carry a whole identity with them: “Manila,” associated with folders, mangoes, and mantones. I have always bought Manila folders, those yellowish objects made of Manila paper. When in season, of all the varieties available, I would always buy Manila mangoes. In my manufactured idea of Spain, I would always picture a woman covering her shoulders with a beautiful embroidered silk shawl commonly worn by flamenco dancers, a Mantón de Manila. There is a common element in all of these seemingly disconnected objects of my world: Manila, a name that carries the remains of a long and complex history. [...]
Leer el artículo en Feral Fabric Journal
Feral Fabril Journal | primavera 2021
The everyday objects that surround us are a remix of times, colors, patterns, textures, origins, and sources. Everything comes from somewhere, nothing appears from outside a context.
The history of a textile is embedded within its fibers, through its threads, in the core of its weave, present in every stitch, in every layer of printed pattern, and especially present in its name.
Ingrained in my language, my Mexican-Spanish experience of the world, are a series of terms that carry a whole identity with them: “Manila,” associated with folders, mangoes, and mantones. I have always bought Manila folders, those yellowish objects made of Manila paper. When in season, of all the varieties available, I would always buy Manila mangoes. In my manufactured idea of Spain, I would always picture a woman covering her shoulders with a beautiful embroidered silk shawl commonly worn by flamenco dancers, a Mantón de Manila. There is a common element in all of these seemingly disconnected objects of my world: Manila, a name that carries the remains of a long and complex history. [...]
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2020
Una especie de deriva situacionista: entrevista a Carolina Magis
por Sofía Ortiz
Onda MX | septiembre 2020
Querida Carolina:
Tuve el impulso de empezar este correo diciendo "espero te encuentres bien", pero casi inmediatamente me vinieron a la mente todos los memes que imaginan cómo un correo realmente nos encuentra. Mejor te cuento que al escribir yo me encuentro en mi taller, intentado canalizar la energía Virgo para organizarme: ¿te interesaría que te entrevistara para ONDA MX?
Querida Sofía:
Tu correo me encuentra sentada en mi silla morada, viendo mi escritorio de madera, a la izquierda tengo una caja rosa, al lado un UHU amarillísimo, a su lado un estuche verde [...]
Leer el artículo en Onda MX.
por Sofía Ortiz
Onda MX | septiembre 2020
Querida Carolina:
Tuve el impulso de empezar este correo diciendo "espero te encuentres bien", pero casi inmediatamente me vinieron a la mente todos los memes que imaginan cómo un correo realmente nos encuentra. Mejor te cuento que al escribir yo me encuentro en mi taller, intentado canalizar la energía Virgo para organizarme: ¿te interesaría que te entrevistara para ONDA MX?
Querida Sofía:
Tu correo me encuentra sentada en mi silla morada, viendo mi escritorio de madera, a la izquierda tengo una caja rosa, al lado un UHU amarillísimo, a su lado un estuche verde [...]
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2017
Rivane Neuenschwander's Accents / Accenting Rivane Neuenschwander
CCA, Visual Critical Studies | Masters Thesis project 2017
read more in the VCS CCA website
Read Sightlines* essay here *a short essay version of my thesis
Watch Symposium presentation** here **a spoken version of my thesis
This essay proposes to take the accent—considering all of the complexities of language it brings forward—and expand it as a critical term into the field of visual art. When considering art as a form of language, the migration of the concept of accent becomes purposeful. The linguistic model of the speaker-and-listener exchange creates a parallel with the co-implicated role of the artist, the viewer, and the context of enunciation. The construction and display of the accented work are seen as moments when the sociality of these processes come forth. For the visual accent, the shift from linguistics into visuality is key, turning the accent itself into a foreign, migrating stranger in this new field. In the space of the visual, the accent is a stranger.
***this poster is a third (visual) version of my thesis
CCA, Visual Critical Studies | Masters Thesis project 2017
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Read Sightlines* essay here *a short essay version of my thesis
Watch Symposium presentation** here **a spoken version of my thesis
This essay proposes to take the accent—considering all of the complexities of language it brings forward—and expand it as a critical term into the field of visual art. When considering art as a form of language, the migration of the concept of accent becomes purposeful. The linguistic model of the speaker-and-listener exchange creates a parallel with the co-implicated role of the artist, the viewer, and the context of enunciation. The construction and display of the accented work are seen as moments when the sociality of these processes come forth. For the visual accent, the shift from linguistics into visuality is key, turning the accent itself into a foreign, migrating stranger in this new field. In the space of the visual, the accent is a stranger.
***this poster is a third (visual) version of my thesis
2016
Where Is Columbus? A Disoriented Monument
Prelinger Library
presented at Place Talks, as part of Open Engagement
Spring 2016
A talk about how monuments exist in the present tense.
Watch video of the talk here
Learn more about Place Talks
Prelinger Library
presented at Place Talks, as part of Open Engagement
Spring 2016
A talk about how monuments exist in the present tense.
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Todas las obras, imágenes y textos ©Carolina Magis Weinberg
All works, images, and texts ©Carolina Magis Weinberg
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